Fotografė ir vizualinių medijų kūrėja Rita Gudė: svarbiausia prieš paspaudžiant mygtuką – mąstyti
2019 07 29

Preilos bendruomenės namuose praėjusią savaitę finišavo vaikams skirtos fotografijos dirbtuvės. Savaitę trukusią kūrybinę stovyklą vaikams vedė vizualinių medijų kūrėja, fotografė Rita Gudė.
Kūrybinėse dirbtuvėse vaikai supažino su pagrindiniais vaizdo kompozicijos principais, vaizdų atranka, mokėsi kūrybiškai užfiksuoti aplinką ir žmogų bei skoningai paruošti medžiagą paprasčiausiomis fotografavimo ir redagavimo priemonėmis.
Nidos kultūros ir turizmo informacijos centras „Agila“ šią vasarą organizuoja net 5 nemokamas kūrybines stovyklas vaikams. Būdama vienos iš jų lektorė, kaip pati vertinate jų reikalingumą?
Reikalingumo klausimas nekvestionuojamas, tokių stovyklų tikrai reikia. Žmonės bendrai, ne tik vaikai, dažnai nežino elementarių dalykų, pagrindų, visiškai nesvarbu iš kur jie atvykę. Fotografuoti žmonės mėgsta, tačiau nemoka, o gavę pagrindus, tikslingų žinių, pastabų, prieš paspausdami mygtuką, pasidomi. Žmogui, o ypač vaikui, visos kūrybinės patirtys yra naudingos, patirtys kuria žmogų.

Papasakokite plačiau apie stovyklos veiklas.
Mokėmės fotografuoti aplinką, gamtą, peizažus, portretus, svetimų žmonių portretus gatvėje, bandėme kūrybingai pažvelgti į aplinką, ieškojome įdomių tekstūrų, spalvų, rakursų, mokėmės retušuoti ir montuoti. Žinoma, visada stengėmės laikytis elementarių fotografijos taisyklių.
Su kokiais iššūkiais, nenumatytomis aplinkybėmis teko susidurti?
Didžiausi iššūkiai nelabai susiję su fotografija, o su vaikų amžiumi. Kai kurie vaikai buvo tiesiog per maži, džiaugiausi, kai su jais būdavo tėvai (sąmoningai juos kvieičiau pasilikti, dalyvauti ir mokytis kartu). Labiausiai motyvuoti visgi buvo vaikai nuo 10 metų ir vyresni, jie jau žinojo, ką čia veikia. Tuo tarpu šešiamečiai sunkiau koncentruoja dėmesį, sunkiau klauso, greičiau pavargsta. Buvo porelė brolių, kurie pirmąkart atėję su gana dideliu priešiškumu, jau po pirmos pamokėlės labai džiaugėsi ir noriai lankė stovyklą toliau.
Kaip manote, kas labiausiai motyvavo vaikus mokytis fotografuoti užsiėmimų metu?
Savo ruožtu stengiausi neužkrauti vaikų per dideliu kiekiu technininės informacijos, o viską perteikti žaidimo forma. Sprendimas mokyti fotografuoti telefonu, manau, vykęs: jiems reikėjo įsisavinti tik tiek medžiagos, kiek iš tiesų reikia, nebuvo varginančių temų. Telefonus praktiški turi visi po ranka, todėl tereikėjo galvoti apie tai, kad telefonas visada būtų pakrautras, užtektų laisvos vietos, o visa kita – žaidimas. Fotografavome nuolat būdami lauke, stengiausi išsakyti ne tik pagyrimus, bet ir kritiką, pastabas, pataisymus. Vaikai nuoširdžiai džiaugiasi, kai jiems pavyksta padaryti kažką ypatingo. Bendrai kalbant, aš jais labai didžiuojuosi!
Koks šios stovyklos tikslas, užduotis, Jums pačiai atrodo esminė, svarbiausia?
Man svarbiausia buvo įteigti, kad vaikai mąstytų spausdami fotoaparato mygtuką. Manau, kad daugeliu atveju tai pavyko.